+420 491 520 157
ordinace.nachod@medual.cz
Pražská 1995, Náchod, 547 01

Diety a opatření

Diabetická dieta

( stánout )

Základní zásady diabetické diety:

  • Stravujte se pravidelně, 3-6x denně podle doporučení lékaře. Pauzy mezi hlavními jídly by neměly být delší než 6 hodin a kratší než 4 hodiny. Svačiny konzumujte nejlépe 3 hodiny po hlavním jídle.
  • Omezte, popř. vylučte zcela sladké výrobky (cukr, med, sladkosti – sušenky, koláče, dorty, sladké nápoje). Potraviny obsahující jednoduchý cukr mohou konzumovat pouze výjimečně, v množství do 10g sacharidů na porci, diabetici, kteří jsou dobře kompenzovaní a netrpí nadváhou či obezitou.
  • Neslaďte pravidelně cukrem, medem, ani přírodními sladidly jako je javorový sirup, třtinový cukr. Pokud musíte sladit, používejte nekalorická sladidla (např. stévie, sukralóza, sacharin, aspartam, acesulfam)
  • Sacharidové potraviny by měly být bohaté na vlákninu, vhodnější je např. celozrnný chléb, celozrnné těstoviny, celozrnná rýže. Hladina glykémie po nich stoupá pomaleji než po výrobcích z bílé mouky.
  • Jednoduché sacharidy obsažené v ovoci je vhodné konzumovat v malých množstvích na svačiny.
  • Je vhodné, abyste omezili, popř. vyloučili živočišné tuky (máslo, sádlo, tučná masa a masné výrobky, tučné mléčné výrobky. Tuky přispívají k přibírání na hmotnosti, a tím vzniká riziko zhoršení kompenzace diabetu a vzniku a rozvoje aterosklerózy.
  • Zařaďte do jídelníčku pokrmy z ryb, doporučuje se 2-3x týdně (400g). Obsahují tuky pro organismus prospěšné.
  • Jezte denně alespoň 600g zeleniny a ovoce (přednost dejte zelenině). Doporučuje se zařadit 5x týdně luštěniny (mají značný obsah vlákniny). Pozor na větší množství mrkve, hrášku, kukuřice, červené řepy a celeru – mohou ve větším množství ovlivnit glykémii.
  • Pijte dostatečné množství nekalorických tekutin (voda, čaj, minerálky bez příchutě). Doporučené množství je 30ml/kg tělesné hmotnosti na den.
  • Pozor na alkohol – obsahuje velké množství energie a při léčbě diabetu tabletkami nebo inzulínem může zapříčinit těžkou hypoglykémii.
  • Udržujte si svoji ideální hmotnost. Dosáhnete toho přiměřenou stravou a dostatečným pohybem.

Příklady jednotlivých jídelníčků podle typu diety:

Dieta se 150g sacharidů - redukční.

Obsahuje 1400 kcal = 5800 kJ , 80g bílkovin, 50g tuků a 150g sacharidů.

  • Snídaně (35g sacharidů): 60g chleba, 15g rostlinného tuku, 40g plátkového sýra, hrnek bílé kávy
  • Svačina (15g sacharidů): 120g jablka
  • Oběd (40g sacharidů): hovězí vývar se zeleninou a nudlemi, 170g brambor, pečené kuře,miska okurkového salátu
  • Svačina (20g sacharidů): 150g bílého jogurtu, 20g chleba
  • Večeře (40g sacharidů): 80g chleba, 20g rostlinného tuku, 100g šunky, cca 100g zeleniny čerstvé

Dieta s 200g sacharidů.

Obsahuje 1800 kcal = 7500 kJ, 90g bílkovin, 70g tuků a 200g sacharidů.

  • Snídaně (40g sacharidů): 70g chleba, 20g rostlinného tuku, 50g šunky, hrnek bílé kávy
  • Svačina (30g sacharidů): 120g jablka, 30g chleba
  • Oběd (50g sacharidů): bramborová polévka (nezahuštěná), cca 140g vařené rýže, vepřové na žampionech
  • Svačina (30g sacharidů): 40g celozrnného pečiva, ovocný jogurt DIA
  • Večeře (50g sacharidů): šunkafleky (cca 160g samotných vařených těstovin), hmotnost celého pokrmu cca 250g

Dieta s 250g sacharidů denně.

Obsahuje 2100 kcal = 8 800 kJ, 95g bílkovin, 80g tuku.

  • Snídaně (45g sacharidů): 80g chleba (cca 2 krajíce), rostlinný tuk, 40g šunky, hrnek bílé kávy
  • Svačina (35g sacharidů): 140g pomeranče, 40g chleba s máslem (10g)
  • Oběd (65g sacharidů): zeleninová polévka s krupicí, 4ks houskového knedlíku (105g),segedínský guláš
  • Svačina (35g sacharidů): 400g kefírového mléka, 1 ks rohlíku grahamového (60g)
  • Večeře (50g sacharidů): 90g chleba, rostlinný tuk 20g, lučina 100g, okurka salátová
  • 2.večeře (20g sacharidů): chléb 40g a 40g šunky

Opatření při hyperurikemii (dně)

( stánout )

Hyperurikémie je zvýšená hladina kyseliny močové v krvi. Stoupne-li její množství v těle nad určitou hodnotu, dojde k jejímu vysrážení a tvorbě krystalů, které se ukládají nejčastěji v okolí kloubů či v ledvinách. Typickým projevem je dnavý záchvat, který může být vyprovokován nejrůznějšími podněty – dietní chyba, konzumace alkoholu, únava, emoční stres, drobné poranění apod. Typickým příznakem je bolest a zarudnutí jednoho či více kloubů, často např. palce u nohy. Bez léčení dochází po opakovaných záchvatech k trvalé deformaci postižených kloubů. U některých nemocných dochází rovněž k tvorbě ledvinových kamenů, které mohou ucpat vývodné cesty močové, a způsobit tak velmi bolestivou ledvinnou koliku.

Zásady při hypeurikémii:

  • Dodržujte dietu s nízkým obsahem purinů – látek, ze kterých vzniká kys. močová. Omezte příjem masa, vyvarujte se masových vývarů, vnitřností, špenátu, luštěnin, kakaa, nakládaných a konzervovaných potravin a pikantních jídel. Snažte se přejít spíše na mléčné bílkoviny. Podrobnosti najdete v tabulce.
  • Normalizujte Vaši tělesnou hmotnost. Nepřejídejte se.
  • Omezte příjem alkoholu – tak, jako byste měli řídit auto. Co toleruje dopravní policie, lze tolerovat i u dny.
  • Pijte hodně tekutin (cca 3 litry za den – neplatí pro lidi s chronickým srdečním seháním, kte¬ří by měli pít nejvýše 2 l tekutin za den).
  • Užívejte pravidelně léky, které Vám předepsal Váš lékař.

Doporučné potraviny:

  • nápoje: velký přísun ovocný čaj, voda s ovocnou šťávou, limonády
  • tuky: rostlinné tuky, rostlinné oleje
  • mléčné výrobky: mléko, nízkotučné sýry, jogurty, tvaroh, podmáslí
  • zelenina a ovoce: čerstvá zelenina a ovoce, hlávkový salát, kompoty, brambory
  • obiloviny: těstoviny, kukuřice, moučné pokrmy
  • pečivo: bílé i tmavé
  • pochutiny: mléčné koktejly, ovocná zmrzlina, puding, želatinové dorty, sušenky
  • koření: petrželová nať, kopr, pažitka, kmín, majoránka

Potraviny v omezeném množství

  • nápoje: minerálky s vyšším obsahem minerálů, káva, slabý černý čaj, lehká přírodní vína
  • tuky: máslo
  • ryby: sladkovodní ryby
  • maso: maso z odrostlých zvířat, libové hovězí, vařená šunka, vařené drůbeží maso
  • mléčné výrobky: smažený sýr
  • vejce: smažená vejce, vařená vejce
  • zelenina, ovoce: květák, houby
  • obiloviny: fazole, rýže
  • pečivo: tvarohové a bramborové knedlíky
  • pochutiny: tučnější dorty a zmrzliny, máslové krémy
  • koření: nepatrné množství Glutasolu

Nevhodné potraviny

  • silné kakao, silný čaj, koncentrovaný alkohol, pivo, těžší vína
  • tuky: živočišné tuky a bílkoviny
  • ryby: mořské ryby, rybí konzervy, sleď, slaneček, olejovky, sardelky, očka
  • maso: vnitřnosti, masa z mladých zvířat, nakládaná masa, masové vývary a extrakty,zvěřina, tučné uzeniny
  • mléčné výrobky: plísňové a tučné uzené sýry
  • zelenina, ovoce: špenát, kapusta, křen, česnek, růžičková kapusta
  • obiloviny: hrách, čočka
  • pochutiny: čokoláda, marcipán
  • koření: ostrá koření, hořčice, sojová omáčka worcester

Rozhodně byste se měli vyhýbat hrášku, špenátu a růžičkové kapustě. Obsahují totiž látku purin, která může nemoc zhoršovat. Purin se v lidském těle přeměňuje na kyselinu močovou. V organizmu pak formuje krystalky, které následně způsobují prudké bolesti pacientům se dnou. Vysoké množ¬ství látky purin však obsahuje rovněž maso a ryby či pivo. Právě proto by vyjmenované poživatiny neměli pacienti se dnou buď vůbec konzumovat, případně jen v omezeném množství. Aby byl u nich zajištěn přísun proteinů, měli by pít více mléka, jíst sýr a vejce.

Opatření při zvýšené hladině cholesterolu

( stánout )

Léčba zvýšeného cholesterolu a triglyceridů je obvykle celoživotní, nelze ji přerušit po dosažení cílových hodnot. Při léčbě je hlavní naučit se s chorobou žít a zavést zdravý životní styl. Zaměřte se hlavně na tato opatření:

  • 1. Skončete s kouřením: nekuřáctví je základním opatřením k prevenci srdečně-cévních chorob.
  • 2. Zbavte se nadváhy:zredukujte váhu, zejména břišní obezitu (riziko zdravotních komplikací se zvyšuje při obvodu pasu u mužů nad 102 cm, u žen nad 88 cm). Snižte energetický příjem potravy a zvyšte energetický výdej. Snižujte hmotnost pozvolna, ideálně 1 kg/měsíc.
  • 3. Zařaďte pravidelnou fyzickou aktivitu: pravidelně většinu dní po dobu třiceti minut aerobně cvičte. Vhodnými sporty jsou běh, chůze, plavání, jízda na koni, na kole, aerobik, bruslení.
  • 4. Vyvarujte se stresu.
  • 5. Změňte stravovací návyky - zaměřte se na obsah a složení potravy (kolik, co a kdy jíte)
    • Jezte přiměřeně, nepřejídejte se.
    • Optimálně jezte 3-5x denně s pravidelnými intervaly mezi jednotlivými jídly. Nevynechávejte hlavní jídla (snídaně, oběd, večeře). Večeřte nejpozději 2-3 hodiny před spaním.
    • Pijte dostatek tekutin, nejméně dva litry denně (nejvhodnější je pitná voda).
    • Dbejte na pestrou stravu.
    • Tuky nesmí představovat více než 30 % denního energetického příjmu. Živočišné tuky (máslo, sádlo aj.) nahraďte kvalitními rostlinnými a rybími tuky a oleji.
    • Omezte jednoduché cukry (sladkosti aj.)
    • Do jídelníčku zařaďte potraviny bohaté na vlákninu.
    • Jezte dvě až tři porce ovoce a zeleniny denně a dvě až tři porce mořské ryby týdně.
    • Omezte solení. K dochucování pokrmů používejte bylinky a koření.
    • Dodržujte střídmost v pití alkoholu (nepřekračujte denní množství u mužů 2 dl vína, 0,5 l piva nebo 1 velký panák tvrdého alkoholu, a u žen 1 dl vína, 0,3 l piva nebo 1 malý panák tvrdého alkoholu).
    • Mezi vhodné úpravy potravin patří dušení, vaření, úprava v páře nebo v alobalu, pečení, grilování bez tuku. Vyhýbejte se úpravám s použitím většího množství tuku – smažení, grilování.